Mersat Magazine - Forth Edition

Hisham Alkhaldi Senior VP (HR & Communications) بروفايل: CV

Many job seekers seek excellence and career progression after appointment. How do you manage that? We have a clear development guide and policy, including career paths that highlight employee opportunities for development and progress professionally as well as the necessary conditions that need to be fulfilled. The company offers a number of career paths that suit the numerous skills and expertise of employees such as the professional, administrative, management and technical paths. The company’s performance management system contributes to the process of professional training and development. Bahri is the ideal incubator for qualified and experienced talents. How does the company invest in its employees in terms of training programs and scientific qualifications? We believe that training and development is an investment rather than a cost. Our Talent Management Team works annually to identify training needs for all employees by analyzing several factors such as the individual development plans formulated through our performance management system, recommendations from Business Unit Heads and direct managers, and the company’s strategic orientation. Based on these factors, training and development solutions are designed and implemented to contribute to improving and developing performance. The best training and development centers are selected to implement these solutions according to the highest quality standards. We also have the “Maher” program that runs for a year and aims to develop young Saudi university graduates

taking care of everything related to their direct service, such as registration with social insurance and labor offices as well as medical and life insurance. Also within the division is the Department of Administrative Affairs that is responsible for everything related to buildings, furniture, work sites and company vehicles, as well as procurement and government relations related to licensing and maintaining commercial records for issuance and renewal. Human resources is a science itself. How is the human resources division managed in Bahri according to the latest global systems? This vital and important division is managed in line with current and future Bahri values and plans. We are proud of the fact that the division is managed from the company’s headquarters in Riyadh with a human resources partner working directly with our business unit heads in our offices around the world. We also work with international consultancies in this area if and when needed. How are employees chosen to work in Bahri, and what are the stages they goes through before selection? Employees are selected according to clear and specific criteria in line with the job requirements and Bahri’s work culture across several recruitment stages. The Talent Management Team reviews the candidates’ CVs and sorts them according to their suitability for the skills and qualifications required for the job. After the screening process, applicants are contacted by phone to make sure that the information provided is consistent and that they want to conduct a personal interview. After that, applicants are contacted to undergo the personal measurement test, a tool that tests critical competencies. We also conduct personal interviews to ensure that the employee can handle the technical, behavioral and leadership elements of the role.

هشام الخالدي نائب الرئيس التنفيذي الأول للموارد البشرية والاتصال انضم الخالدي، والذي يمتلك خبرة واسعة في قطاع الموارد البشرية، إلى م ليشغل 2017 “البحري” في ديسمبر منصب نائب الرئيس التنفيذي الأول للموارد البشرية. وتتضمن مهامه الإشراف على تنفيذ التحول الشامل لسياسات وممارسات الموارد البشرية، كما يتولى مسؤولية إعادة هيكلة عملية التوظيف وتوفير الدعم الإداري لأعضاء الإدارة العليا. ً عاما 18 يمتلك الخالدي ما يزيد على من الخبرة في مجال إدارة الموارد من ً البشرية، وينضم إلى البحري قادما شركة الشايع الدولية للتجارة، حيث أمضى ما يقرب من عقدين من الزمن ً بين العديد من المناصب، بدءا ً متنقلا إلى ً من مدير خدمات الدعم ووصولا مدير أول للموارد البشرية في المملكة العربية السعودية، وهو آخر منصب شغله في الشركة. كان من أبرز إنجازات الخالدي تأسيسه من ٍ لأكاديمية الشايع للتجزئة في كل الرياض والدمام وجدة، لتشكل مركز متخصص الباحثين عن الفرص ٍ تدريب الوظيفية في قطاع التجزئة. حصل الخالدي على عدد من شهادات التقدير والتكريم في العديد من المناسبات الحكومية في السعودية ا. ً والشركات التي عمل معها أيض عن تلقيه جائزة أفضل موظف ً فضلا من حكومة المملكة 2013 في العام كما لقي إشادة كبيرة نظير جهوده ونجاحه في تحقيق أهداف التوطين لدى شركة الشايع على مدار العقد الماضي وتم تكريمه على ذلك بجائزة الرئيس التنفيذي المميز في العام .2014 يشغل الخالدي منصب نائب رئيس لجنة الموارد البشرية وسوق العمل في في اللجنة ٌ غرفة الرياض، وهو عضو نفسها في مجلس الغرف السعودية، فهو يحمل درجة البكالوريوس في إدارة على شهادة اعتماد ٌ الأعمال، وحاصل في مجال القيادة (المستوى الخامس) من المعهد البريطاني للقيادة والإدارة .)ILM(

A l Khalidi, who has extensive experience in HR, joined Bahri in December 2017 as

establishment of a specialized training center providing career opportunities in the retail sector. Al Khalidi received a number of certificates of appreciation and honor at many governmental events in Saudi Arabia and the companies with which he also worked. He also received the Best Employee Award in 2013 from the Saudi government and was also highly praised for his efforts and success in achieving Al Shaya’s nationalization goals over the past decade. He was honored as the Chief Executive Officer of the Year in 2014. Al Khalidi is the Vice President of the Riyadh Chamber. He is a member of the same committee at the Council of Saudi Chambers. He holds a bachelor’s degree in Business Administration and a degree in Leadership (Level 5) from the British Institute of Leadership and Management (ILM). Human Resources and Labor Market Committee at the

Senior Executive Vice President for Human Resources. His duties include overseeing the implementation of the overall reformulation of human resources policies and practices, and is responsible for restructuring the recruitment process and providing administrative support to senior management. Al Khalidi has more than 18 years of experience in human resources management and joins Bahri from Alshaya International Trading Company where he spent nearly two decades in several positions, Resources Manager of Saudi Arabia, the last position he held in the company. One of Al Khalidi’s most important achievements was the establishment of the Alshaya Retail Academy in Riyadh, Dammam and Jeddah that involved the from Director of Support Services to Senior Human

الموظف استخدامها عبر الهاتف الذكي لإجراء وإتمام بعض التعاملات الهامة وجميع الأنظمة تخضع للتطوير المستمر للرفع من كفائتها وفاعليتها. كذلك أطلقنا مبادرة “تكلم معنا” لتعزيز التواصل المباشر بين الموظفين وقطاع الموارد البشرية وذلك عبر إيميل مخصص لاستقبال تلك الاستفسارات.

الأداء وتطويره، ويتم اختيار أفضل مراكز التدريب والتطوير لتقديم خدمة ذات جودة عالية. لدينا في “البحري” برنامج “ماهر” الذي يمتد لعام ويستهدف تطوير الخريجين الجامعيين من الشباب السعودي ويعمل على تأهيلهم بإلحاقهم في برامج التدريب على رأس العمل والدوران الوظيفي ً والدورات التدريبية، وباجتيازه يكون الخريج مؤه لشغل الوظيفة التي سيعمل بها. هل يمكن أن نتحدث عن برنامج تطوير القادة في البحري؟ نعمل بشكل سنوي على تصميم برامج قيادية ا لاحتياجات المدراء , وتحرص البحري ً وإدارية وفق على التعاون مع كبرى الجامعات في العالم ا مع ً المتخصصة في التعليم التنفيذي وأيض أفضل مزودي الخدمات التدريبية. ا وعامل رئيسي ً ا، التطوير القيادي مهم جد ً أيض لنجاح عملية التخطيط التعاقبي في الشركة والذي يهدف لتجهيز صف قيادي للوظائف التي تتطلب مهارات قيادية من أجل المحافظة على أداء ونمو . ً الشركة مستقب ما هي آليات التطوير التقني داخل إدارة الموارد البشرية؟ لاشك أن أهم نقلة يمر بها قطاع الموارد البشرية ا هي التحول إلى الخدمات الإلكترونية، ً حالي واستخدام التكنولوجيا في إدارة رأس المال البشري، فالبحري من أوائل الشركات التي عملت على برامج التكنولوجيا الحديثة وتطبيقها، على سبيل المثال تطبيق مؤشرات الأداء بالنظام الآلي. ا واحدة من أفضل الأنظمة ً نستخدم حالي SAP الآلية لإدارة الموارد البشرية وهما ORACLE وأيضا نظام SUCCESSFACTORS وذلك لضمان أن جميع التعاملات المقدمة للموظفين تتم بشكل سريع ودقيق مثل: نظام إدارة الأداء، نظام إدارةالتعلم، خدمات الموظفين. كما تتميز الأنظمة الحالية بوجود تطبيقات بإمكان

Bahri’s Human Resources Division is divided into several departments including Talent Management, which aims to research and attract the best talent in the labor market.

المملكة قادمة على تحولات . فكيف 2030 هامة وفق رؤية يمكن بناء كوادر وظيفية وطنية قادرة على الابتكار والإبداع؟ حدثنا كيف تتبنى البحري مفهوم ً أيضا السعودة؟ البحري تعمل بشكل منظم على تطبيق أنظمة % 65 التوطين في التوظيف، فلدينا ما يقرب من من الموظفين من السعوديين ونأمل رفع تلك النسبة من الذكور والإناث في الفترة القادمة مساهمة في تحقيق الرؤية، ولابد أن نذكر أن توظيف الإناث في “البحري” تحقق في قطاعات لم يسبق للمرأة أن تعمل فيها مثل قطاع اللوجستيات فقد تم استقطاب عدد من الإناث للعمل في الإدارات المساندة، كما أن برنامج “ماهر” يضع ضمن أهدافه إحلال الموظفين السعوديين ضمن جدول زمني واضح يضمن نقل المعلومة واستمرارية التواصل دون الإضرار بسير العمل وإنتاجية الشركة.

مـرسـاة - يوليو 2 0

2 1 M E R S AT - J u l y

Powered by