Mersat Magazine- 6th Edition

منــــارة

والأناضول وسوريا عبر تدمر وأنطاكيا إلى البحر الأبيض المتوسط أو عبر دمشق وبلاد الشام إلى مصر وشمال أفريقيا. ً في واقع الأمر، فإن طريق الحرير لم يكن طريقا ، فهو يتكون من شبكة طرق فرعية أخرى ً واحدا تصب في طرق أكبر، منها طريق محوري شمالي وآخر شتوي، يرتبطان بمسارات ً يستخدمونه صيفا فرعية أخرى تعبرها قوافل تجارية من الشرق إلى الغرب، شكلت فيما بينها أكبر حركة تجارة عالمية عام. 1500 ظلت منتظمة ورائجة لأكثر من ويستمد طريق الحرير أهميته من إرثه التاريخي، حيث كانت تجارة المنسوجات الحريرية وغيرها من البضائع والمنتجات المتبادلة عبر مسارات لازدهار كثير من الحضارات ً رئيسا ً الطريق، سببا القديمة أرست قواعد العصر الحديث، من بينها الحضارات: الصينية، والمصرية، والهندية، والرومانية، كما انتقل عبره الحرير الإسلام إلى العالم، إلى جانب دوره في نقل المواد الخام الأولية التي مهدت الطريق للثورة الصناعية، لاسيما صناعة الورق التي أخذت طفرة في التراث المعرفي والإنساني.

الصين والجزء الجنوبي والغربي لآسيا الوسطى باع مقابل وزنه بالأحجار ُ والهند، حتى أنه كان ي الكريمة، كما راجت معه بضائع أخرى جعلت من كل المدن التي يمر بها الطريق تزدهر وتتفوق. ويشير إيرين فرانك وديفيد براونستون في كتابهما “طريق الحرير” إلى أن صاحب تسمية “طريق الحرير” هو المستكشف الألماني البارون فرديناند فون ريشتهوفن في القرن التاسع عشر، كما أطلق قبل مئات السنين، حيث ً مشابها ً البيزنطيون اسما طويلة. ً ظلت الصين تحتفظ بسر إنتاج الحرير قرونا مسارات لطرق متعددة ينطلق طريق الحرير من الصين عبر تركستان وخراسان وكردستان وسوريا إلى مصر ودول شمال بأوروبا، ويمتد الطريق من المراكز ً أفريقيا، مرورا التجارية في شمال الصين، حيث ينقسم إلى فرعين “شمالي وجنوبي”، يمر الفرع الشمالي من منطقة بلغار- كيبتشاك وعبر شرق أوروبا وشبه جزيرة القرم، وحتى البحر الأسود وبحر مرمرة والبلقان، للبندقية، ويشق الفرع الجنوبي تركستان ً وصولا وخراسان وعبر بلاد ما بين النهرين وكردستان

makes the partnership with China a great opportunity for industrial development that contributes to the growth of the region, opens employment opportunities for Saudis, and helps to reduce unemployment, as well as increasing the number of foreign companies investing in the Kingdom. This is what the Vision 2030 aims at diversifying sources of income and adding other non-oil revenues to the Saudi economy.” Years pass and the Silk Road remains a witness to trade and transport movements throughout history, announcing the exchange of cultures through long paths that pass through countries and civilizations, making it a vivid memory in our minds and imagination as one of the greatest human paths.

Silk Road project”, economic advisor Dr. Ahmad al-Shehri says; “King Abdullah City in Jazan is a major hub for this vital project, where a Chinese industry and trade grouping will be formed, which will easily find its way to Africa through the port; according to the agreements signed with the Chinese side. The establishment of the Saudi Silk Road Industrial Services Company contributes significantly to the transformation of the city of Jazan into a trade link that promotes trade between Asia, Europe and Africa, and is consistent with the Kingdom’s Vision 2030, which focuses on exploiting the geographical location of Saudi Arabia “. Al-Shehri adds: “The Kingdom has a lot of promising economic potential factors; oil, minerals and its strategic location, which

projects and new trends. China also has a vision through a number of similar projects, topped by the revival of the “Silk Road” that will link Asia and Europe. The People’s Republic of China recognizes the importance of the Kingdom as an important strategic partner with its human, material

cooperation development zone in Sudan and Mohammed VI Technology Zone in the Kingdom of Morocco. China is also working to link the industrial zones in the ports of Abu Dhabi UAE and Suez in Egypt to nearby ports, while Chinese companies are widely involved in several Arab countries in the construction of

The Kingdom is at the forefront of the influential countries in the new Silk Road project

resources and different ideas to make a successful alliance.. Saudi Arabia has a strategic geographical location that is a window for China on three continents, namely Asia, Africa and Europe, enabling it to transport its goods and trade to Europe and the world. In this context, the Kingdom has taken steps to join the project of reviving the “Silk Road” by establishing the Saudi Silk Road Company, as one of the new economic arms that will contribute to attracting many foreign investments, and promote maritime trade from the port of Jazan. It is a non-oil resource added to its economy; being an initiative that converges with Vision 2030 at many key points that achieve interdependence and integration. Vision 2030 and the diversity of the economy “The Kingdom is at the forefront of the influential countries in the new

ports, facilities, pipelines and transport, telecommunications and energy networks. The initiative is counting on creating a good transport infrastructure that reduces production costs. In trade literature, transport costs can be manifested in several dimensions. First, they can reflect a direct measure of the cost for a given mode of transport (rail, road, etc.), measured as costs per mile or kilometer. A rich literature documents a decline in direct transport costs for goods over the past decades due to improvements in transport infrastructure “Saudi Arabia”: An Open Window for China In particular, Saudi-Chinese aspirations converged in planning to build a future full of achievements and growth. Saudi Arabia has an ambitious Vision 2030, which is changing the landscape of the country through a package of qualitative

مـرسـاة - ديســـمبـــــر 2 2

2 3 M E R S AT - D e c e mb e r

Powered by