Mersat Magazine - Forth Edition

ســـاريـــة

Dr. Rumaih Mohammed Al-Rumaih, President of the Public Transport Authority

تسعى المملكة لتوطين عدد من الصناعات المستقبلية من بينها صناعة السفن في مجمع الملك سلمان الصناعي برأس الخير.. ما أبرز علامات هذا المشروع وأهدافه المستقبلية؟ وضع خادم الحرمين الشريفين الملك سلمان بن عبدالعزيز “يحفظه الله” حجر الأساس لمجمع رأس نوفمبر 29 الموافق 1438 صفر 29 الخير يوم الثلاثاء ا لما ً ، ويأتي هذا الاهتمام من القيادة مترجم 2016 تحظى به صناعة السفن من مكانة كأحد الصناعات الرئيسية الهامة التي ترتكز عليها البنية الاقتصادية في الدول المتقدمة، كما تأتي كأحد المعالم البارزة لقياس عليه قامت الدولة بإنشاء ً النمو الاقتصادي، وبناء مجمع الملك سلمان للصناعات والخدمات البحرية ا من أجل ً ا هام ً ا اقتصادي ً برأس الخير ليكون رافد توطين الصناعات البحرية الشاملة من بناء السفن، والقطع ، والمعدات البحرية، إلى غير ذلك من الصناعات البحرية المتنوعة، مما سيساهم في خلق عدد كبير من الوظائف وتوطينها، كما سيخدم الاقتصاد .2030 الوطني تحقيقا لرؤية المملكة تستثمر بسخاء في صناعة النقل البحري.. كم عدد الشركات العاملة في السوق السعودية؟ وما الذي تتوقعونه لصناعة النقل البحري في ظل تحركات المملكة الاستثمارية ا؟ ً عالمي الشركات والمنشآت الوطنية العاملة في قطاع صة ّ شركة مرخ 45 النقل البحري بالمملكة يبلغ عددها بمزاولة هذه الأنشطة النوعية في جانب النقل البحري بأنواعه، والخدمات الملاحية على تعددها، وكما هو معلوم، فإن المملكة طرف في اتفاقية منظمة التجارة العالمية ويعتبر النقل البحري من القطاعات المتاحة للاستثمارات الدولية في المملكة، وتعد صناعة النقل البحري أحد الأنشطة المشمولة بأهداف لما تمثله من رافد اقتصادي 2030 رؤية المملكة ا في ً ا شديد ً كبير، ولا شك أن الدول تتنافس تنافس هذا المجال، وسوف تنصب الجهود المستقبلية للهيئة للعمل مع شركائها على تعزيز مكانة المملكة ، لا سيما أن ً كرائدة في صناعة النقل البحري إقليميا بيئة المملكة البحرية جاذبة ولديها المقومات اللازمة لتحقيق ذلك. ومن المشاريع التي تتبناها الهيئة ا بين ً في المستقبل القريب تفعيل نقل الركاب بحر مدن وجزر الساحلين الغربي والشرقي للمملكة، كما م لأول تطبيق 2018 رخصت الهيئة خلال العام الجاري ذكي لتوجيه قوارب النزهة البحرية في جدة.

The Kingdom is moving forward with developing the maritime transportation sector and as a result it enjoys a regionally and internationally advanced position. Can you talk about your plans for this industry? First, I would like to mention that the advanced position achieved maritime transportation is down to the ambition of the government of Custodian of Two Holy Mosques King Salman bin Abdul Aziz to establish the Kingdom as a pioneer in this vital sector, especially through joining international maritime agreements on security, combating piracy, safety and maintaining maritime environments. 2018 is a year where plenty of evidence of this ambition came to light. A Cabinet resolution was issued that the Kingdom signs up to the International Maritime Organization’s (IMO) FAL Convention as well as an adjustment to activity in Jeddah aiming to suppress piracy and armed hijackings that target ships as well as illegal maritime activity west of the Indian Ocean and the Gulf of Aden. This is in addition to an international agreement that aims to develop ship systems so they are not releasing harmful contaminants. Due to the importance of such agreements, the maritime transportation sector is considered no less important than any others within the transportation industry. The authority supported this sector with young national talents and work is ongoing to develop their technical and creative skills by developing a plan so they can be admitted to universities and international institutions specialized in maritime transportation such as the World Maritime University in Sweden and International Maritime Law Institute in Malta. The aim of such efforts is to increase their efficiency and support the sector with technicians, economists and legal professionals so that the sector’s future performance improves. Major current priorities by the Kingdom regionally and internationally in the field of

include developing legal frameworks related to international agreements issued by the IMO and updating current maritime frameworks and systems, including those that help develop the Saudi maritime fleet and encourage investments to support the maritime transport industry in the Kingdom. Maritime transportation has the potential to be a landmark industry in line with the Saudi Vision 2030 initiatives since the Kingdom is a gateway for three continents. What plans are

“Al-Rumaih joined the Saudi Arabian Railway Company as deputy operational manager” انضم للشركة السعودية للخطوط الحديدية “سار” كنائب للرئيس التنفيذي للتشغيل 2008 للشركة ً تنفيذيا ً ين رئيسا ُ ع السعودية للخطوط الحديدية “سار” واستمر في هذا المنصب حتى مطلع الربع الأخير من عام . 2015 2010

Maritime Transportation is a Partner in Developing the Future and Achieving Saudi Vision 2030

there to achieve such initiatives? Diversifying the Kingdom’s economy and developing its non-oil exports are no longer secondary options

قامت المملكة بإنشاء مجمع الملك سلمان للصناعات والخدمات البحرية ا ً ا هام ً ا اقتصادي ً برأس الخير ليكون رافد ا لتوطين الصناعات البحرية ً ومحور الشاملة

after the Saudi Vision 2030 outlined our road to the future. The Kingdom enjoys a strategic location that allows it to be an international logistics base linking continents, and it also enjoys rich wealth and resources. The authority has focused on achieving this vision, along with other partners. To achieve these goals, we launch from a strategy based on the Kingdom’s keenness to respond to all international conventions. We also work with our partners to make the Kingdom a logistics platform that links the three continents, leading to an increase in gross domestic product from non-oil sources via economic diversification. This work emanates from a desire to achieve the authority’s major goals and initiatives that aim to raise logistical efficiency and include updating the framework for transferring commodities and developing packaging solutions. For this, the authority holds workshops in the Kingdom with logistics specialists and other stakeholders. These workshops have become a way to find out opinions regarding services presented by the

“Al-Rumaih was a member of several

boards of directors and executive committees including the Public Transport Authority, Saudi Arabian Railway Company”

Introduction: “Saudi Arabia is based in a strategic location since our country is one of the major gateways for the world, linking three continents and surrounded by the most significant

achieving Saudi Vision 2030. With maritime transportation, the Kingdom envisions a new stage where the industry undergoes huge developmental updates and strategic planning to activate its

It is no longer an option to diversify the Kingdom’s economy and develop its non-oil revenues. Saudi Vision 2030 has drawn the roadmap for our future.

تقلد منصب الرئيس المكلف للمؤسسة العامة للخطوط الحديدية بالمرتبة الممتازة وفق الأمر الملكي ديسمبر من 11 الصادر في نفس العام 2015

water crossings. This is our third factor for our success,” said Crown Prince Mohammed bin Salman, who outlined the foundations of the maritime transportation sector through a vision that sees genuine future prospects and establishes the industry as a major pillar in

exceptional capabilities in the country. Dr. Rumaih Mohammed Al-Rumaih, President of the Public Transport Authority, spoke to Mersat about efforts to develop this promising sector and make the Kingdom a global logistics center.

مـرسـاة - يوليو 1 6

1 7 M E R S AT - J u l y

Powered by