Mersat Magazine - Fifth Edition

LOGISTICS

السفينة وفق ما يتطلبه نوعها، ويتم تقديم التأهيل والتدريب وورش العمل إلى كل فريق على متن السفينة وللموظفين في المكتب لمواكبة أحدث التطورات. كيف تتعاملون في الإدارة مع التأهيل والتدريب والتوطين؟ على صعيد التدريب؛ نشارك في تطوير مجمع الملك سلمان العالمي للصناعات والخدمات البحرية الذي تم إنشاؤها في رأس الخير، كما يجري الآن إنشاء الأكاديمية البحرية الوطنية ونحن شركاء أساسيون في رأس الخير بالقرب من مدينة الجبيل الصناعية على الساحل الشرقي للسعودية، كما وقعنا اتفاقية مع الأكاديمية البحرية بجامعة الملك عبدالعزيز بجدة لتدريب وتوظيف الخريجين السعوديين. لقد قمنا بتوظيف مواطنين سعوديين في غاية الكفاءة والتأهيل العالي، وتم تكليفهم بأدوار ومسؤوليات مهمة داخل قطاع الأعمال. وبالنسبة لطاقم عملنا، فإننا نوفر أدوات التدريب على رأس العمل مثل المنشورات والأدلة، وكذلك التدريب باستخدام الحواسيب الشخصية وغيره من الوسائل التعليمية. وكما هو الحال في العموم، فإن الأصول الحقيقية لكل شركة تكمن في مواردها البشرية وعلى القيادة أن تركز على رعاية وتحفيز رأس المال البشري وتمكينه من أحدث طرق تدريب وأعلى وسائل تأهيل. ما هي استراتيجتكم القادمة؟ بالمستقبل حيث إننا نسعى باستمرار ً أنا متفائل جدا إلى تحسين وتعزيز عملياتنا ورفع معايير السلامة ا لنكون ً والجودة إلى مستوى أعلى، كما نهدف أيض جهة وظيفية أكثر جاذبية للكفاءات المحلية والدولية الطموحة، بالإضافة إلى تقديم خدمات موثوقة تحظى بالاستدامة لجميع أصحاب المصلحة لدينا؛ مما يعني أننا سنحقق أهدافنا المؤسسية إلى جانب ” ونرى 2030 مشاركتنا الفعالة في “رؤية السعودية من مسيرة النمو ً أنه من حسن طالعنا أن نكون جزءا الكبيرة في المملكة اليوم. ما هي أكبر التحديات التي تواجهكم اليوم؟ تشغيل شركات الشحن الضخمة مثل البحري ليس ما يكون من الصعب تحريك ً بالأمر الهين، وكثيرا

for almost three decades. After graduating as a Mechanical Engineer from King Fahd University of Petroleum and Minerals in Dhahran, Saudi Arabia, I joined Saudi Aramco in 1989 as Maintenance Engineer. In 1996, I moved to Vela International Marine Limited, the shipping arm of Saudi Aramco. I spent 18 years serving in a variety of roles including Site Manager at the Company’s site office, in a shipyard in South Korea. I assumed the role of Fleet Operations Manager. Post the merger with Bahri, I joined Bahri as Vice President of Fleet Management in January 2015. Since April 2018 I have been heading the Ship Management business unit as President. I oversee all operational aspects, such as providing overall direction for the operation and maintenance of all vessels in the fleet in accordance with Company procedures and in line with international rules and regulations including safety and quality, whilst meeting Company’s financial targets.

are built. These core functions are ably supported by procurement, HR, accounting and IT teams. There is also a new building team who executes the delivery of new shipbuilding orders in line with our planned expansion. We strive to staff the ship with well- qualified, trained and capable crew and support the ship on all technical, crewing and operational matters vital for the day to day running of the vessel. Would you explain to our readers what processes are in place for ensuring safety and security onboard the vessels? > In Bahri, there are well-established industry regulations on the safety of life at sea, protection of marine environment, ship and port facility security. We not only comply with these regulations but also go beyond the basic requirements to protect our crew, our customer’s cargo, the marine environment and our vessels. To achieve this, we provide the vessels with the best safety and

فرق وطواقم إدارة أسطول البحري. كما يدعم قطاع موظف يعملون 100 البحري لإدارة السفن حوالي بدوام كامل من مختلف التخصصات والخبرات الدولية. ويقوم القطاع بمراقبة وقياس نتائج عمليات الإدارة المختلفة باستخدام مجموعة من مؤشرات الأداء أداء “الخدمة” في مراحل مختلفة من KPIs الرئيسية عملية إدارة وتشغيل السفن. حصلتم على العديد من شهادات تعزون ذلك؟ َ لام ِ التقدير والجوائز، إ نيابة عن كامل فريق عملي، يشرفني للغاية أن ننال مثل هذه الجوائز المرموقة والتقديرات الهامة، وأنا بهذه الشهادات، التي توضح أن جودة ً جدا ٌ سعيد ولكن لم يكن الفوز بهذه ً عملنا معترف بها دوليا دون العمل الشاق والإلهام الذي ً الجوائز ممكنا يمنحه لي زملائي المتفانون في مهامهم. ومع ذلك ، فإننا لن نكتفي بما حققناه، فهدفنا هو دفع “البحري” إلى الأمام لتكريسها كواحدة من أفضل العلامات التجارية الدولية. هل تختلف إدارة السفن بحسب نوع الناقلة؟ وكيف ذلك؟ إن أسس إدارة السفن واحدة في خطوطها العريضة وتنطبق على جميع أنواع السفن باختلافها. ومع كل أسطول من قبل فريق متخصص ُ دار ُ ذلك، ي في نوعية محددة، وبالمثل، يمتلك الضباط وأفراد الطاقم المهارات اللازمة لتنفيذ واجباتهم على متن

Large Crude Carriers (VLCCs), chemical tankers, product tankers, dry bulk and RoCon vessels. We are handling total of 92 vessels. We have over 3,000 officers and crew to man our fleet. The ship management function is supported by around 100 full-time employees who are from diverse international backgrounds and specialists in their respective fields. The Company monitors and measures the outcome of the different management processes by using a set of Key Performance Indicators (KPIs). The Company also monitors the ‘service’ performance at different stages of ship management/operation process. You have received many certificates of appreciation and awards, what is the main reason for winning and being appreciated?

recognized internationally. Winning these awards would not have been possible without the hard work and inspiration from my dedicated colleagues. However, we will not rest on our laurels and our aim is to take the Company forward and be recognized as one of the top international brands. Does Ship Management differentiate according to the vessel type? Please give our readers more details. > The basic ship management is the same across the spectrum of different types of ships. However, each fleet is managed by a dedicated team who are experts in the specific cargo trade. Similarly, the officers and crew on board possess the necessary skills to execute their duties on board as per the demands of the type of vessel. The orientation, training and refresher courses are provided to both the onboard team and the staff in the office to keep them abreast of the latest developments.

We have well-established industry regulations on safety and go beyond the global strict requirements.

What are the key features and functions of Ship Management? > Key functions of Ship Management business unit are: manning the ship and managing the ship, always in a safe and efficient way. At Bahri, we have well-established Quality and Safety systems in place. It is the foundation on which our technical and crewing procedures

security equipment. We also engage with recognized industry experts and consultants to ensure that we take well-informed decisions when it comes to safety and security. Are there any figures and statistics to indicate the work volume in Ship Management? > Our expertise stretches across Very

1989 I joined Saudi Aramco in 1989 as Maintenance Engineer

2018 2018,

“AT VELA, I SPENT 18 YEARS SERVING IN A VARIETY OF ROLES INCLUDING SITE MANAGER”

I joined Bahri as Vice President of Fleet Management in January 2015

> On behalf of my entire team, I am extremely honored to be

receiving such important awards and appreciation. I am earnestly grateful for the recognition. This goes to show that the quality of our work is

I have been heading the Ship Management business unit as President

2015

مـرسـاة - مـايـو 2 0

2 1 M E R S AT - M a y

Powered by