ســـاريـــة
خدماتها لضيوف الرحمن من الحجاج والمعتمرين والعمل على راحتهم وتذليل المعوقات التي قد م 2018 تواجههم كما نجحت الموانئ السعودية خلال . ً مسافرا 1,245,981 في استقبال ما هي استراتيجية الهيئة العامة للموانئ للمرحلة القادمة؟ مع الاستمرار في تطوير بنية الموانئ وتوسعتها وزيادة طاقتها وتحسين الجودة وتسهيل الإجراءات فيها، سيتم التركيز في المرحلة المقبلة على زيادة العائد من الاستثمار في الموانئ السعودية، وإدخال خدمات لوجستية جديدة تدار بأساليب تجارية تتناغم مع اقتصاديات السوق، بما في ذلك إيجاد سلسلة إمداد مستدامة تكون فعالة في الأداء ومناسبة في التكلفة، يساهم فيها جميع الشركاء من القطاع العام والخاص، وهذا سيعود بالنفع على الصناعة الوطنية بشكل خاص وعلى الاقتصاد الوطني بشكل عام. تعد تجربة الموانئ تجربة ملهمة وثرية ، برأيكم ما هي آثار الهيئة على المجتمع والمملكة؟ ارتبطت حياة الناس في المملكة العربية السعودية بالموانئ البحرية منذ القدم، فكانوا في السابق ينتقلون للعيش في المناطق الساحلية التي توجد بها للرزق، حيث كانت تتميز مناطق الموانئ ً موانئ سعيا بالحراك الاقتصادي والنشاط التجاري، بعد إنشاء الهيئة هـ وتوليها مسؤولية 1396 العامة للموانئ في عام الإشراف على جميع الموانئ بالمملكة أصبح ارتباط الناس بالموانئ أكثر صلة، حيث قامت الهيئة بتطوير وتحديث الموانئ وأنشأت العديد من الموانئ الحديثة ووضعت القواعد واللوائح المنظمة لها، ووفرت فرص عمل متعددة لمختلف الشرائح ولكافة المهن الإدارية والفنية والحرفية، وأصبحت كل وظيفة مباشرة بالميناء تخلق أكثر من خمس فرص وظيفية ً كبيرا ً غير مباشرة من خارجه، الموانئ مؤثرة تأثيرا على المجتمع السعودي لما لها من دور محوري في توفير السلع والخدمات من المواد الغذائية والأدوات
Saudi ports play a major role in providing services to Haj pilgrims and Umrah visitors, guaranteeing their comfort and overcoming obstacles that may face them. In terms of figures, Saudi ports had successfully received 1,245,981 passengers in 2018. What is the strategy of the Saudi Ports Authority (MAWANI) for the next stage? With the continued development of the ports’ structures, expansion and increasing capacity, improving quality and facilitating procedures, the focus will be on maximizing the revenues of investment in Saudi ports in the next phase, introducing new logistics services managed in a commercial way consistent with market economies including the creation of a sustainable, with a high performance and cost-effective supply chain for all government and private sector partners, which will benefit the national industry, in particular, and the national economy, in general. Your involvement in ports is an inspiring and rich experience. In your opinion what are the effects of MAWANI on society and the Kingdom? The lives of people in Saudi Arabia have been linked to sea ports since ancient times. Previously, they used
of the Kingdom’s programs and its development plans. Therefore, the Council of Ministers’ decision to amend the name of General Organization of Ports to General Authority of Ports comes in its exact time in accordance with the Saudi Vision2030 to offer the Authority enough flexibility for the development of the management’s environment of Saudi ports, and create new investment opportunities. The decision also allowed ports to launch initiatives, make necessary legislative reforms, develop infrastructure; both basic structures and technology systems, and increase transparency in performance. Since the decision was issued, the General Authority of Ports (MAWANI) has launched several initiatives that have contributed significantly to providing flexibility and smoothness in all phases of the operation and management of Saudi ports, for example: Implementing the Port Community System Applying KPIs Implementing the initiative to clear containers within (24) hours A reduction in the time that containers are tied up in port customs from 14 to less than 5 days). Launching the National Products Export Facilitation Initiative. Launching the initiative to cut charges on import empty containers in Jubail Port. Reducing the procedures for the issuance and renewal of licenses for the agents and ship financiers Amending and facilitating the requirements for issuing such licenses Reduction of the of exemption period of storage wages in all Saudi ports to 5 days instead of 10 days. Cancellation of cash insurance for containers Issuing the first foreign investment license
The pilot release of the unified
payment window system Adding the service of truck booking times Development of GPS systems to Laurent Developer System Launching the electronic leasing initiative for land and warehouse sites Today, the Saudi Ports Authority can track the rapid and changing developments in the maritime transport industry and ports, and meet the requirements and necessities of the regional and global competitiveness; a role that was lacked before. Compared to the international ports, how do you rank Saudi ports? For the commercial ports, Jeddah Islamic Port and King Abdul Aziz Port
الوطنية. تخفيض تكلفة الحاويات الواردة فارغة بميناء الجبيل التجاري. تقليص إجراءات إصدار وتجديد التراخيص الخاصة بالوكلاء الحبريين ومموني السفن تعديل وتسهيل الاشتراطات الخاصة باستخراج تلك التراخيص إصدار أول ترخيصموحد للمستثمر الأجنبي إلغاء التأمين النقدي للحاويات الإطلاق التجريبي لنظام نافذة الدفع الموحد خدمة مواعيد حجز الشاحنات تطوير أنظمة تحديد المواقع إلى نظام لوران المطور مبادرة التأجير الإلكتروني لمواقع الأراضي والمستودعات. واليوم؛ تستطيع الهيئة العامة للموانئ أن تواكب التطورات المتسارعة والمتغيرة في صناعة النقل البحري والموانئ ومواجهة متطلبات ومقومات التنافسية الإقليمية والعالمية، وهو الدور الذي كان ينقصها بالأمس. بالمقارنة مع الموانئ العالمية، كيف تصنفون الموانئ السعودية؟ بالنسبة للموانئ التجارية فإن ميناء جدة الإسلامي وميناء الملك عبد العزيز بالدمام ميناء حول العالم في 100 مصنفان من بين أفضل مجال الحاويات، أما الموانئ الصناعية في المملكة فهي تقوم بدور مهم في زيادة تصدير المنتجات البترولية للمملكة العربية السعودية التي تمتلك أكبر احتياطي للنفط في العالم. كما تقوم الموانئ السعودية بدور كبير في تقديم
to move to the coastal areas seeking resources for living. The ports are privileged by the economic mobility and business activity. After the establishment of the Saudi Ports Authority (MAWANI) in 1396 AH, it became responsible for supervising all ports in the Kingdom, which became more connected with people, as the Authority has developed and modernized the existing ports and established many
The ports represent the most important economic engine among the other sectors related to the implementation of the Kingdom’s programs and its development plans.
ً تشهد “الموانئ” مرحلة من الخدمات الإدارية ً جديدة والتسهيلات لعملائها
in the city of Dammam are ranked in top global 100 ports dealing with containers. The industrial ports in the Kingdom are out of competition because they are exporting ports for the oil products of the Kingdom of Saudi Arabia; which owns the largest oil reserves in the world.
مـرسـاة - مـايـو 1 4
1 5 M E R S AT - M a y
Powered by FlippingBook